VEDTEKTER

for

Dronninglunden Sameiet

i medhold av lov om eierseksjoner 16. juni 2017, sist endret 01.01.20.

Vedtektene er fastsatt ved opprettelsen av sameiet og sist
endret på årsmøtet avholdt 24.04.23.

§ 1 NAVN OG FORMÅL

Sameiets navn er Dronninglunden Sameie. 

Dronninglunden består av 138 boligseksjoner og 3 næringsseksjoner. 

Sameiet har til formål å ivareta seksjonseiernes felles interesser og administrasjonen av eiendommen, gnr. 207 bnr. 459 i Oslo kommune, med fellesanlegg av enhver art. 

§ 2 ORGANISERING AV SAMEIET OG RÅDERETT

Seksjonen kan ikke skilles fra deltagerinteressen i sameiet. Den enkelte seksjonseier har en sameieandel i eiendommen med tilknyttet enerett til bruk av den, eventuelt de, bruksenhet(er) vedkommende seksjonseier har grunnbokshjemmel til. De enkelte bruksenheter består av en hoveddel (leilighet eller næringslokale) og evt. en eller flere tilleggsdeler. Bruksenhetene (hoveddeler og evt. tilleggsdeler) fremgår av seksjoneringsbegjæring med tilhørende tegninger. Arealer som ikke inngår i bruksenhetene er fellesareal. Hver seksjonseier plikter å overholde bestemmelsene som følger av seksjoneringsbegjæringen, lov om eierseksjoner, tinglyste forpliktelser, disse vedtekter, generelle ordensregler fastsatt av årsmøtet og vedtak fattet i årsmøtet og av styret. 

Bruksenhetene og fellesarealene kan bare nyttes i samsvar med formålet, og må ikke nyttes slik at det er til unødig eller urimelig ulempe for eiere/brukere av de øvrige seksjonene. Boligseksjonene kan kun benyttes til boligformål. Næringsseksjonene kan etablere uteservering på kommunal/statlig grunn tilstøtende til sameiets eiendom etter avtale med eier av den kommunale/statlige grunnen. 

Fellesarealene (herunder tekniske installasjoner og lignende) må ikke nyttes slik at andre seksjonseieres (eller andre bruksrettshaveres) bruk unødig eller urimelig hindres. 

Boligseksjonene har i fellesskap enerett til bruk av takterrassen i 9. etasje. Næringsseksjonene skal likevel ha nødvendig adkomst for reparasjon og vedlikehold av tekniske anlegg. 

Seksjonsnummer 1 plikter å gi sameiet nødvendig adkomst for reparasjon og vedlikehold av fellesarealer beliggende innenfor seksjonen i det nordvestre hjørnet i plan K1 og K2. 

Oslo kommune og Hafslund Nett AS har rett til bl.a. å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. på sameiets eiendom, jf. erklæring tinglyst 10.03.2014 Doc. nr. 196762. Oslo kommune har også adkomstrett. 

Allmennheten er sikret rett til døgnåpen gangpassasje over sameiets eiendom ved tinglyst erklæring, tinglyst 07.10.2015 Doc. nr. 924208. 

Hafslund har rett til å ha tekniske installasjoner på gnr. 207 bnr. 459 i forbindelse med transformatorstasjonen på gnr. 207 bnr. 460. 

Det kan bli aktuelt å tinglyse bestemmelser om felles rettigheter og plikter mht. bruk og vedlikehold av fellesarealer, felles grøntarealer, veier, ledninger, mv. samt øvrige fellestiltak over sameiets eiendom til fordel for øvrige sameier/eiendommer beliggende i Bispevika/Bjørvika, samt tilsvarende rettigheter og plikter for sameiet på øvrige sameier/eiendommer beliggende i Bispevika/Bjørvika.

Ledninger, rør og liknende nødvendige installasjoner kan føres gjennom bruksenheten hvis det ikke er til vesentlig ulempe for seksjonseieren. 

Enkelte boligseksjoner har tilgang til gass til bruk for gasspeis, fra gassanlegget beliggende i snr. 141. Den til enhver tid eier av s.nr. 141 plikter å gi slik tilgang til gass til de nevnte boligseksjonene på markedsvilkår. Boligseksjonene betaler for eget forbruk av gass, som måles etter egne målere. Boligseksjonene skal i tillegg betale en forholdsmessig andel av drifts- og vedlikeholdskostnader knyttet til gassanlegget. 

Seksjonseieren skal gi adgang til bruksenheten for nødvendig ettersyn og vedlikehold av sameiets installasjoner. Slikt vedlikehold og ettersyn skal søkes gjennomført til minst mulig ulempe for den seksjonseier dette gjelder. 

Reseksjonering/oppdeling av næringsseksjonene til flere seksjoner enn opprinnelig seksjoneringsbegjæring kan ikke nektes av øvrige seksjonseiere. Ved eventuell reseksjonering skal de rettigheter/forpliktelser som i disse vedtekter er gitt disse seksjonene fordeles mellom de nye næringsseksjonene. Samlet eierbrøk for de nye seksjonene skal svare til eierbrøken for opprinnelig seksjon før deling. Øvrige seksjonseiere er forpliktet til å medvirke til slik reseksjonering og vedtektsendring. 

Det er ikke tillatt å leie ut den enkelte boligseksjon til tredjepart som driver korttidsutleie av boliger som ledd i næringsvirksomhet. 

På seksjoneringstidspunktet praktiserer Oslo kommune eierseksjonsloven slik at bygningsdeler som krager ut over eiendomsgrensen, ikke inngår i seksjoneringen. For sameiets bygg innebærer dette at enkelte balkonger og andre bygningsdeler er markert som beliggende på andre eiendommer på seksjoneringstegningene. For sameiet og sameierne har dette ingen praktisk betydning. De utkragende delene av bygget er likevel å betrakte som en del av eierseksjonssameiet, og skal innad i sameiet behandles som om de lå innenfor eksisterende eiendomsgrense. Både eierseksjonsloven og vedtektenes bestemmelser gis således tilsvarende anvendelse på de utkragende deler av bygget. Dette innebærer at utkragende balkonger og andre bygningsdeler skal anses seksjonert som en del av den aktuelle bruksenhetens hoveddel. Andre utkragende deler av bygget skal anses som en del av fellesarealet der dette er relevant. De utkragende bygningsdelene inngår i beregningen av eierbrøken der dette er relevant. 

§ 3 ORGANISERING AV OG RÅDERETT TIL PARKERING OG FELLESAREALER 

Parkeringsplassene beliggende på sameiets fellesareal i kjelleretasjene er organisert i et multiparksystem, samt 3 faste plasser, til sammen 88 parkeringsplasser.
De seksjonene i sameiet som til enhver tid eier parkeringsplass, har enerett til å disponere over sin(e) plass(er) varig og eksklusivt, jf. esl. § 25 (6), litra 2. 

Seksjonseiere innenfor felt B6a, B3 og B7 i Bispevika Nord har også rett til å eie parkeringsplasser beliggende i sameiets kjeller, og skal ha tinglyst, eksklusiv bruksrett til disse. Videre har utbygger via selskapet Parkering B2/B6a AS, org.nr. 918 894 055, ("Parkeringsselskapet") betinget seg evigvarende og eksklusiv rett til bruk av 62 parkeringsplasser beliggende i sameiets kjeller.

Parkeringsselskapet kan fritt leie ut eller videreselge plassene. Plassene er forutsatt overdratt videre fra Parkeringsselskapet til sluttbrukere, og Parkeringsselskapet plikter å frafalle rett til antall parkeringsplasser etter hvert som de overdras, og besørge korrekt transport av bruksrett til sluttbruker. Rettigheten skal tinglyses på sameiets eiendom. Se § 4 (4) vedrørende kostnadsdekning. 

P-plasser i sameiets kjeller kan fritt overdras fra den som eier parkeringsplassen til andre seksjonseiere i sameiet, og til andre seksjonseiere innenfor felt B6a, B3 og B7 i Bispevika Nord. Enhver overdragelse skal meldes til forretningsfører. Forretningsfører holder oversikt over de til enhver tid eiere av p-plasser i sameiets kjeller. Parkeringsrettigheter til fordel for seksjonseiere utenfor sameiet skal tinglyses på sameiets eiendom. Styret/seksjonseierne plikter å medvirke til slik tinglysing. 

Eier av p-plass i sameiets kjeller (både seksjonseiere og utenforstående rettighetshavere) med nedsatt funksjonsevne, kan kreve at styret pålegger en eier av p-plass uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom eieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede. Denne vedtektsbestemmelsen kan bare senere endres dersom samtlige seksjonseiere uttrykkelig sier seg enige. Kommunen har vetorett mot endring av vedtektsbestemmelsen. 

Enhver kostnad knyttet til feilbruk av multiparksystemet vil belastes den aktuelle brukeren direkte. 

Årsmøtet 2021 har vedtatt kameraovervåking av garasjeområdet med dørene som fører til alle oppgangene og bodene og i 1. etasje i alle oppgangene ved inngangen og postkasseområdet, samt Byhagen uten å omfatte noen av altanene eller leilighetene. Kameraovervåkingen skal utføres i tråd med de til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer.

Årsmøtet 2023 har vedtatt at bruken av lås til fellesarealer kan loggføres. Avlesning av loggen skal foretas kun i tilfelle alvorlige regelbrudd eller økonomiske tap, på anmodning fra styret ved styreleder eller dedikert styremedlem. Eieren av seksjonen som har forårsaket regelbruddet eller det økonomiske tapet holdes ansvarlig for det. 

Sameiet er eier av kjørekulvert beliggende mellom felt B3 (207/460) og B2 (207/459), og har ansvaret knyttet til reparasjon og vedlikehold av kjørekulverten. Kulverten er beliggende på grunn eid av Oslo kommune/Statens vegvesen, og det kan bli aktuelt å tinglyse rettigheter i denne forbindelse. 

Fremtidig sameie beliggende på felt B6a i Bispevika Nord (234/123) har evigvarende rett til gjennomkjøring gjennom sameiets kjeller og kjørekulvert som nevnt. Rettigheten skal tinglyses på sameiets eiendom. Det vil inngås avtale med fremtidig sameie beliggende på felt B6a om bidrag til kostnadsdekning i forbindelse med B6as adkomstrett til kjeller og kjørekulvert, fastsatt av sameiets styre hvert år. Kostnadsbidraget skal stå i rimelig forhold til nabosameiets bruk.. 

Kjellerareal beliggende under felt B3 og B7 i Bispevika Nord ligger utenfor sameiets eiendom og er organisert som en egen anleggseiendom, med gnr. 207 bnr. 483 i Oslo kommune. Anleggseiendommen eies i ting rettslig sameie (Kjellersameiet) mellom sameiet Eufemias Hage (207/460), sameiet Eufemias Plass Vest (234/149), sameiet Eufemias Plass Syd (234/148), sameiet Dronning Eufemias gate 67-75 (234/147), Eufemia FBK AS, Eufemias Hage FBK AS og eiere av parkeringsplasser i Kjellersameiet. Sameiet Dronninglunden har rett til å benytte nedkjøringen til Kjellersameiet, og til gang- og kjøreadkomst over Kjellersameiet for tilkomst til egne eiendommer. 

Rettigheten er tinglyst 19.04.2018 med Dok.nr. 669057. Det skal inngås særskilt avtale med Kjellersameiet om plikt til å dekke en forholdsmessig andel av årlige løpende drifts- og vedlikeholdskostnader til nedkjøringsrampen og kjøresone frem til kjørekulverten mot felt B2, fastsatt av Kjellersameiets styre hvert år. Avtalen skal kunne tinglyses, og sameierne plikter å yte nødvendig medvirkning til slik tinglysing. Kostnadene forbundet med dette skal anses som en del av sameiets felleskostnader som skal fordeles etter eierbrøk. 

§ 4 FELLESKOSTNADER 

4-1 Fordeling av Felleskostnader 

Felleskostnader er alle kostnader ved eiendommens drift og vedlikehold som ikke gjelder den enkelte bruksenhet eller andre arealer seksjonseieren har enerett til å bruke. Alle bygningsmessige konstruksjoner, fasader og tak mv. er undergitt sameiets felles ansvar. 

Felleskostnadene skal fordeles på seksjonene slik det fremgår av dette punktet i vedtektene. Felleskostnadene er ikke uttømmende oppregnet og eventuelle andre felleskostnader vil bli fordelt etter samme prinsipp. Dette innebærer at kostnad som kan tilbakeføres til en bestemt seksjonstype (næring eller bolig) skal belastes der, mens andre kostnader fordeles på begge seksjonstyper etter fordelingsnøkkel slik som angitt nedenfor. Hvis en kostnad bare eller i det vesentligste betjener en eller noen næringsseksjoner, skal kun eieren av denne/disse seksjonene belastes for kostnaden. 

Hvor det er hensiktsmessig skal næringsseksjonene og boligseksjonene inngå egne driftsavtaler. 

” Næringsseksjonene” med de installasjoner og fellesarealer som naturlig hører til seksjonene, betegnes i det følgende som næringsdelen. 

” Boligseksjonene” med de installasjoner og fellesarealer som naturlig hører til seksjonene, betegnes i det følgende som boligdelen. 

(1) Eierne av næringsseksjonene skal dekke følgende kostnader 

§  Vedlikehold og drift av tekniske anlegg som bare eller i det vesentligste betjener næringsdelen.. 

§  Snøbrøyting, snøsmelteanlegget, strøing og grønt vedlikehold for arealer som er knyttet mot næringslokalene 

§  Håndtering av avfall tilhørende næringsdelen (dersom hver seksjon ikke har etablert et eget system). 

§  Drift- og vedlikehold av nød- og ledelys samt brannalarmanlegg som bare eller i det vesentligste betjener næringsdelen. 

§  Vedlikehold og utskifting av vinduer i næringsdelen, drift av inngangsparti og trapperom som bare eller i det vesentligste gjelder næringsdelen. 

§  Vaktmestertjenester i fellesarealene som bare eller i det vesentligste gjelder næringsdelen. 

§  Kommunale avgifter som gjelder næringsdelen. 

§  Alle andre vedlikeholds- og driftskostnader knyttet til fellesarealer og anlegg som bare eller i det vesentligste gjelder næringsdelen.

§  Kostnader med fjernkjøling som kun dekker næringsdelens behov. 

§  Næringsseksjoner som driver virksomhet som innebærer høyere forsikringspremie for Huseierforsikringen enn boligbruk eller andre næringsseksjoner, må betale den forhøyede premien av den aktuelle næringsseksjonen. Hvis kostnaden ikke kan tilbakeføres til en bestemt næringsseksjon, men til alle/ flere av næringsseksjonene, skal kostnaden fordeles mellom eierne av disse næringsseksjonene ut fra sameiebrøken til næringsseksjonene. 

(2) Eierne av boligseksjonene skal i fellesskap dekke følgende kostnader 

§  Vedlikehold og drift av tekniske anlegg som bare eller i det vesentligste gjelder boligdelen 

§  Vedlikehold av heiser og elektriske anlegg som bare eller i det vesentligste gjelder boligdelen. 

§  Snøbrøyting, snøsmelteanlegg, strøing og grønt vedlikehold i gårdsrommet.

§  Utvendig vedlikehold av vinduer (isolerglass), ytterdører og balkonger og takterrasse som bare benyttes av boligdelen. 

§  Håndtering av avfall for boligseksjonene. 

§  Drift og vedlikehold av nød- og ledelys samt brannalarmanlegg i boligseksjonene. 

§  Vaktmestertjenester i fellesarealene som bare eller i det vesentligste gjelder boligdelen. 

§  Drift og vedlikehold av bod arealene som gjelder boligdelen. 

§  Alle andre vedlikeholds- og driftskostnader knyttet til fellesarealene og anlegg som bare eller i det vesentligste gjelder boligdelen. 

§  Elektrisk strøm i fellesarealene i boligdelen. 

§  Drift og vedlikeholdskostnader til porttelefon, låser og portsystem som gjelder boligdelen. 

§  Kommunale avgifter som gjelder boligdelen. 

§  Vedlikehold og drift av inngangsparti, trapperom og innvendig gårdsrom som bare eller i det vesentligste gjelder boligdelen. Fordelingen mellom eierne av boligseksjonene skal skje ut fra sameiebrøken til boligseksjonene. 

(3) Følgende kostnadselementer fordeles mellom alle sameierne ut fra sameierbrøken

§  Byggforsikring. 

§  Styrehonorar. 

§  Kostnader til daglig drift og renhold av gatearealer. 

§  Kostnader til strøm i sameiets fellesarealer som ikke tilordnes bolig- eller næringsseksjonene. 

§  Kostnader til drift og vedlikehold av felles elektrisk hovedtavle, felles sprinklersentral, grunnvannspumper, felles vann/avløpssystem, kjørekulvert, nedkjøringsrampe og kjøreveier i Kjellersameiet, jf. § 3 siste avsnitt, samt andre fellesanlegg. 

§  Kostnader til det ytre vedlikehold av eiendommen som ikke er særskilt omtalt under punkt (1) og (2), herunder alle tak, fasade og øvrige bygningskonstruksjoner, tekniske anlegg og utstyr. Den utvendige fasade, fellesområdene ute og inngangspartiene skal holde en høy standard, og det ytre vedlikeholdet skal opprettholde dette. 

§  Forretningsførsel, revisjon og andre administrasjonskostnader for sameiet. 

§  Kostnader til felles drift av felles utearealer. 

§  Andre kostnader som ikke kan henføres enten til henholdsvis boligdelen eller næringsdelen. 

 (4) Følgende kostnadselementer fordeles etter faktisk forbruk/nytte 

§ Det er etablert egne målere pr. seksjon og følgende fordeles på den enkelte seksjon: forbruk av vann, oppvarming varmt vann og fjernkjøling. 

§ Kostnader forbundet med parkeringsplassene, jf. § 3 fordeles på de seksjonseiere som har eksklusiv og varig bruksrett til disse, jf. punkt 3, 1. avsnitt, hensyntatt kostnadsbidrag fra utenforstående rettighetshavere. Kostnadene fordeles med 1/88 per p-plass. Parkeringsselskapet dekker kostnadene forbundet med de p-plasser Parkeringsselskapet til enhver tid har råderett over, og overfører løpende ved videresalg kostnadsdekningsansvaret til ny eier av de(n) aktuelle plassen(e). Forretningsfører håndterer faktureringen av kostnadene forbundet med parkeringsplassene. 

.(5) Den enkelte sameier skal forskuddsvis hver måned betale akontobeløp fastsatt av styret.

Àkonto beløpet kan også dekke avsetning av midler til framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen, dersom sameiermøtet har vedtatt slik avsetning. Næringsseksjonene plikter å dekke sin andel av fremtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen direkte. Styret beslutter nivået på månedlige innbetalinger til sameiet. 

4-2 Panterett for sameiernes forpliktelse 

De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført. 

For næringsseksjonene skal det i tillegg etableres et ordinært pant i den enkelte næringsseksjon på kr 75.000 pr 100 m2 BRA utover de første 100 m2 til sikkerhet for sameiets krav mot den enkelte seksjonseier på grunn av sameieforholdet. 

4-3 Heftelsesform 

For felles ansvar og forpliktelser hefter den enkelte sameier i henhold til sin sameiebrøk. 

§ 5 SEKSJONSEIERS DRIFTS- OG VEDLIKEHOLDSANSVAR

Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. 

Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler. Seksjonseiernes vedlikeholdsplikt omfatter slikt som 

  1. inventar 

  2. utstyr, som vannklosett, varmtvannsbereder, badekar og vasker 

  3. apparater, for eksempel brannslukkingsapparat 

  4. skap, benker, innvendige dører med karmer 

  5. listverk, skillevegger, tapet 

  6. gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk 

  7. vegg-, gulv- og himlingsplater 

  8. rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring. 

  9. vinduer og ytterdører 

Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås. 

Vedlikeholdet omfatter også nødvendig reparasjon og utskifting av det som er nevnt ovenfor, men ikke utskiftning av sluk, vinduer og ytterdører. Seksjonseieren er likevel ansvarlig for utskiftning av ødelagte vindusruter i egen bruksenhet. 

Hvis utvendig solavskjerming blir etablert skal vedlikehold av disse regnes som innvendig vedlikehold for den respektive seksjon. 

Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også sluk på balkong eller lignende som ligger til bruksenheten. 

Seksjonseieren skal holde bruksenheten fri for insekter og skadedyr. Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskiftning av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner. 

Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk. 

Oppdager seksjonseieren skade i bruksenheten som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter seksjonseieren straks å sende skriftlig varsel til styret. 

Etter et eierskifte har den nye seksjonseieren plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskiftning i henhold til denne bestemmelse. Denne plikten gjelder også for eventuelt manglende vedlikehold av tidligere seksjonseier. 

En seksjonseier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten, skal erstatte tap dette påfører andre seksjonseiere, jf. eierseksjonsloven § 34. 

Innvendig vedlikehold av bruksenheten (hoveddel og tilleggsdeler) påhviler fullt ut for egen regning den enkelte seksjonseier. Bruksenheten skal til enhver tid holdes forsvarlig vedlike slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre seksjonseierne. 

 

§ 6 SAMEIETS DRIFTS- OG VEDLIKEHOLDSANSVAR

Sameiet skal holde utvendige og innvendige fellesarealer, inkludert bygningen og felles installasjoner, forsvarlig ved like. Vedlikeholdet skal utføres slik at skader på fellesarealene og de enkelte bruksenhetene forebygges, og slik at seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter alt som ikke faller inn under den enkelte seksjonseiers vedlikeholdsplikt, jf. punkt 5. Vedlikeholdsplikten omfatter også reparasjon og utskiftning når det er nødvendig, og utbedring av tilfeldige skader. 

Vedlikeholdsplikten omfatter også felles installasjoner som går gjennom bruksenheter, slik som rør, ledninger, kanaler og felles varmeanlegg inklusive radiatorer. Sameiet har rett til å føre nye slike installasjoner gjennom bruksenhetene hvis det ikke skaper vesentlig ulempe for den aktuelle seksjonseieren. Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også utvendig vedlikehold av vinduer. 

Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også slikt som utskifting av vinduer, herunder nødvendig utskifting av isolerglass, og ytterdører til boligen eller reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner, sluk, samt rør eller ledninger som er bygd inn i bærende konstruksjoner med unntak av varmekabler. 

Seksjonseieren skal gi sameiet adgang til bruksenheten for å vedlikeholde, installere og kontrollere installasjoner som nevnt i andre ledd. Kontroll og arbeid i bruksenhetene skal varsles i rimelig tid og gjennomføres slik at det ikke skaper unødvendig ulempe for seksjonseieren eller andre brukere. 

Et sameie som ikke oppfyller sin vedlikeholdsplikt, skal erstatte tap dette påfører seksjonseierne gjennom skader på bruksenhetene, jf. eierseksjonsloven § 35. 

 

§ 7 REGISTRERING AV SEKSJONSEIERE OG LEIETAKERE

Overdragelse og utleie av seksjon må meldes til styret og forretningsfører for registrering. Dersom en seksjonseier leier ut sin seksjon, skal vedkommende påse at leietaker skriftlig forplikter seg til å følge sameiets vedtekter, ordensregler, samt vedtak fattet av årsmøter og styret. Alle som leier ut sin seksjon plikter, uoppfordret eller på oppfordring, å sende inn til sameiets forretningsfører et skjema med opplysninger om leieforholdet, slik styret til enhver tid krever. 

Gebyret som USBL belaster i forbindelse med overdragelse av en eierseksjon skal i sin helhet betales av selger, slik myndighetene krever. 

§ 8 STYRET

Sameiet skal ha et styre som skal bestå av en leder og 3-5 andre styremedlemmer, samt inntil to varamedlemmer (det siste etter årsmøtets bestemmelse hvert enkelt år). Næringsseksjonene bør ha minimum ett og boligseksjonene bør ha minst to representanter i styret. Styreleder velges særskilt. Styremedlemmene velges for to år, og eventuelle varamedlemmer for ett år, med mindre årsmøtet bestemmer noe annet. Kun fysiske personer kan være styremedlemmer. Styrerepresentanter fra boligseksjonene skal håndtere ordensrelaterte spørsmål knyttet til boligseksjonene.

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen, og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak fattet av årsmøtet.

Avgjørelser som kan fattes av et vanlig flertall i årsmøte, kan også fattes av styret om ikke annet følger av lov, vedtekter eller årsmøtets vedtak i det enkelte tilfelle. 

I felles anliggender forplikter styreleder og ett styremedlem i fellesskap sameiet. 

§ 9 STYREMØTE

Styreleder skal sørge for at det avholdes styremøter så ofte som det trengs. Ett styremedlem eller forretningsfører kan kreve at styret sammenkalles. 

Styret kan treffe vedtak når mer enn halvparten av medlemmene er tilstede. Vedtak treffes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet gjør møtelederens stemme utslaget. De som stemmer for et vedtak, må likevel utgjøre mer enn en tredjedel av styremedlemmene. 

Styremøtene ledes av styrelederen. Er ikke styreleder tilstede, og det ikke er valgt noen nestleder, skal styret velge en møteleder. Styret skal føre protokoll. Protokollen skal underskrives av de fremmøtte styremedlemmene. 

 

§ 10 ÅRSMØTE

Den øverste myndighet i sameiet utøves av årsmøtet. Ordinært årsmøte holdes hvert år innen utgangen av juni måned. Ekstraordinært årsmøte skal holdes når styret finner det nødvendig, eller når seksjonseiere som til sammen har minst en tiendedel av stemmene krever det. Det skal alltid oppgis hvilke saker som ønskes behandlet. 

Styret skal på forhånd varsle seksjonseierne om dato for årsmøtet og om siste frist for innlevering av saker som ønskes behandlet. 

Skal et forslag, som etter lov om eierseksjoner eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall, kunne behandles, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen. 

På årsmøtet har seksjonseierne stemmerett med én stemme for hver boligseksjon de eier. For næringsseksjonene gjelder følgende regel: 

o   Seksjon 1 har 15 stemmer 

o   Seksjon 70 har 5 stemmer 

o   Seksjon 141 har 1 stemme 

Næringsseksjonenes antall stemmer er basert på arealet til den enkelte seksjon. 

Seksjonseieren har rett til å møte ved fullmektig. Fullmektigen skal legge frem skriftlig og datert fullmakt. Fullmakten anses å gjelde førstkommende årsmøte, med mindre annet fremgår. Fullmakten kan når som helst kalles tilbake. 

Seksjonseieren har rett til å ta med rådgiver. Rådgiveren har bare rett til å uttale seg dersom årsmøtet gir tillatelse. 

Styreleder og forretningsfører plikter å være tilstede på årsmøtet, med mindre det er åpenbart unødvendig eller det foreligger gyldig forfall. Styremedlemmer, revisor, leier av boligseksjon og ett ekstra husstandsmedlem fra hver boligseksjon har rett til å være tilstede på årsmøtet og rett til å uttale seg. 

Det skal under møtelederens ansvar føres protokoll over de saker som behandles, og alle vedtak som treffes av årsmøtet. Møtelederen og minst én seksjonseier som utpekes av årsmøtet blant dem som er til stede, skal underskrive protokollen. Protokollen skal til enhver tid holdes tilgjengelig for seksjonseierne. 

§ 11 SAKER SOM BEHANDLES PÅ ORDINÆRT ÅRSMØTE

På det ordinære årsmøtet skal disse sakene behandles: 

·  Konstituering 

·  Styrets årsberetning 

·  Styrets regnskapsoversikt for foregående kalenderår til eventuell godkjenning 

·  Eventuelt budsjett for inneværende år 

·  Valg av styremedlemmer 

·  Valg av revisor 

·  Andre saker som er nevnt i innkallingen 

Saker utover ovennevnte behandles ikke. 

§ 12 MØTELEDELSE OG INNKALLING

Innkalling til årsmøtet skal skje skriftlig eller elektronisk (e-post) til seksjonseierne med varsel på minst åtte dager, høyst tyve dager. Ekstraordinært årsmøte kan, om det er nødvendig, innkalles med kortere frist som likevel skal være minst tre dager. 

Blir det ikke innkalt til årsmøte som skal holdes etter loven, vedtekter eller vedtak fattet på årsmøte, kan en seksjonseier, et styremedlem eller forretningsfører kreve at tingretten snarest, og for seksjonseiernes felles kostnad, innkaller til årsmøte. 

Årsmøte skal ledes av styrelederen med mindre årsmøtet velger en annen møteleder som ikke behøver å være seksjonseier. Med de unntak som følger av lov eller vedtektene avgjøres alle saker med alminnelig (simpelt) flertall av de av gitte stemmer. Ved stemmelikhet avgjøres saken ved loddtrekning. 

Det kreves minst to tredjedeler flertall av de avgitte stemmene i årsmøtet for vedtak om: 

·  endring av vedtektene 

·  ombygging, påbygging eller andre endringer av bebyggelsen eller tomten som etter forholdene i sameiet går utover vanlig forvaltning eller vedlikehold 

·  omgjøring av fellesarealer til nye bruksenheter eller utvidelse av eksisterende bruksenheter

·  salg, kjøp, bortleie eller leie av fast eiendom, herunder seksjon i sameiet som tilhører eller skal tilhøre seksjonseierne i fellesskap 

·  andre rettslige disposisjoner over fast eiendom som går utover vanlig forvaltning 

·  samtykke til at formålet for én eller flere bruksenheter endres fra boligformål eller omvendt 

·  samtykke til reseksjonering som nevnt i esl. § 20 annet ledd annet punktum 

Flertallskrav for særlige bomiljøtiltak: 

· Tiltak som har sammenheng med seksjonseiernes bo- eller bruksinteresser, og som går ut over vanlig forvaltning, og som fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for seksjonseierne i fellesskap på mindre enn fem prosent av de årlige felleskostnadene, besluttes med vanlig flertall av de avgitte stemmene på årsmøtet. Hvis tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for 

seksjonseierne i fellesskap på mer enn fem prosent av de årlige felleskostnadene, kreves det et 

flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.· Hvis tiltak som nevnt over fører med seg et samlet økonomisk ansvar eller utlegg for enkelte 

seksjonseiere på mer enn halvparten av folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tiltaket besluttes, kan tiltaket bare gjennomføres hvis disse seksjonseierne uttrykkelig sier seg enige. 

Følgende beslutninger krever tilslutning fra de seksjonseiere det gjelder: 

·  at eierne av bestemte seksjoner skal ha plikt til å holde deler av fellesarealet ved like ut over det som fremgår av disse vedtekter, 

·  innføring av vedtektsbestemmelser som begrenser den rettslige rådigheten over seksjonen (hoveddel og tilleggsareal), 

·  innføring av vedtektsbestemmelser om en annen fordeling av fellesutgifter enn den som er bestemt i § 4, 

·  endring av reseksjoneringsbestemmelsen i § 2, 

·  endring av enerettsbestemmelsene i § 2 og § 3, 

·  vedtak om salg eller bortfeste av hele eller vesentlige deler av eiendommen, samt vedtak som innebærer vesentlige endringer av sameiets karakter, krever tilslutning fra samtlige seksjonseiere 

·  vedtak om endring av (pliktig medlemskap etter) § 21 krever tilslutning fra samtlige seksjonseiere 

 

 

§ 13 FORRETNINGSFØRER - REGNSKAP - REVISJON

Sameiet skal ha forretningsfører. Styret ansetter forretningsfører og andre funksjonærer i samsvar med lov om eierseksjoner § 61. 

Styret skal sørge for ordentlig og tilstrekkelig regnskapsførsel. Sameiet skal ha statsautorisert eller registrert revisor, som velges av årsmøtet og tjenestegjør inntil ny revisor velges. 

§ 14 MINDRETALLSVERN

Årsmøtet, styret, forretningsfører eller andre som representerer sameiet kan ikke treffe beslutninger eller handle på en måte som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning. 

§ 15 MISLIGHOLD

Hvis en seksjonseier til tross for flere advarsler vesentlig misligholder sine plikter kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen, jf. eierseksjonsloven § 38. Advarsel skal gis skriftlig og opplyse om at vedvarende vesentlig mislighold gir styret rett til å kreve seksjonen solgt. Pålegget om salg skal gis skriftlig og opplyse om at seksjonen kan kreves solgt ved tvangssalg hvis pålegget ikke er etterkommet innen en frist som ikke skal settes kortere enn seks måneder fra pålegget er mottatt. 

§ 16 FRAVIKELSE

Medfører seksjonseierens/brukerens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen eller er seksjonseierens/brukerens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan sameiets styre kreve fravikelse av seksjonen etter tvangfullbyrdelsesloven kapittel 13, jf. lov om eierseksjoner § 39. 

§ 17 BYGNINGSMESSIGE ARBEIDER

Utskifting av vinduer og dører (gjelder ikke innvendig i seksjonen), oppsetting av markiser og annen utvendig solavskjerming, parabolantenner, endring av fasadekledning, endring av utvendige farger etc., kan bare skje etter en samlet plan for den enkelte bygning og etter forutgående godkjenning av styret. Tiltak som påvirker bygningens bærende konstruksjon og tekniske føringer skal ikke forekomme. 

Eierne av næringsseksjonene har anledning til å skilte virksomheten i normalt omfang og slik det måtte tillates av bygningsmyndighetene for å profilere bygget. Skilting skal kun skje på fasade utenfor seksjonen i lik stil som øvrig skilting. Skilting på andre deler av næringsdelens eller boligdelens fasade, krever samtykke fra berørte seksjonseiere og styret. 

Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal meldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes. Hvis det søkes om endringer av vesentlig betydning for de øvrige seksjonseierne, skal styret forelegge spørsmålet for årsmøtet til avgjørelse. 

Medfører seksjonseierens/brukerens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen eller er seksjonseierens/brukerens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan sameiets styre kreve fravikelse av seksjonen etter tvangfullbyrdelsesloven kapittel 13, jf. lov om eierseksjoner § 39.

§ 18 HABILITETSREGLER FOR ÅRSMØTET OG STYRET 

Ingen kan delta i en avstemming om 

a)  Et søksmål mot seg selv eller ens nærstående 

b)  Ens eget eller ens nærstående ansvar overfor sameiet 

c)  Et søksmål mot andre eller andres ansvar overfor sameiet dersom egen interesse i saken er vesentlig og kan stride mot sameiets interesser. 

d)  Pålegg eller krav etter esl. §§ 38 og 39 som er rettet mot en selv eller ens nærstående. 

Disse regler gjelder også for den som opptrer ved eller som fullmektig.  

Styremedlem eller forretningsfører kan ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av noe spørsmål som vedkommende selv eller dennes nærstående har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i. 

§ 19 FORHOLDET TIL LOV OM EIERSEKSJONER

For så vidt ikke annet følger av disse vedtekter, eller hvis vedtektene strider mot ufravikelige bestemmelser i eierseksjonsloven, gjelder reglene i lov om eierseksjoner av 16. juni 2017 nr. 65, eventuelt senere lovgivning som måtte erstatte denne lov. 

§ 20 VELFORENING

Det kan bli etablert et vel, bestående av eiendommer/seksjonseiere som er eller blir etablert i Bispevika/Bjørvika. Seksjonseierne i Dronninglunden har plikt og rett til å være medlem av velet. Velforeningen har til oppgave å ivareta medlemmenes felles interesser. 

Velforeningens medlemmer er pliktig å godta vedtekter som utarbeides for velforeningen. 

Den enkelte eiendom/sameie er som medlem av velet pliktig å betale årskontingent og en forholdsmessig andel av drifts – og vedlikeholdsutgiftene, fastsatt av styret i velforeningen. Inntil velforeningen er etablert, fordeles drifts- og vedlikeholdsutgifter som i fremtiden skal forvaltes av velforeningen mellom seksjonseierne etter prinsippene i § 4-1 over. 

Vedtektsbestemmelsen i denne paragraf kan ikke endres uten samtykke fra Velforeningen.